Singapore! Wat een waanzinnige stad! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Matthijs en Lisette - WaarBenJij.nu Singapore! Wat een waanzinnige stad! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Matthijs en Lisette - WaarBenJij.nu

Singapore! Wat een waanzinnige stad!

Blijf op de hoogte en volg Matthijs en Lisette

09 September 2014 | Singapore, Singapore

8 september
Wow! Wat een waanzinnige stad! In steden als deze heb je geen tijd om een verslag bij te houden. Drie nachten en twee dagen verkeerden we in de greep van Singapore. Wat een stad...

Bij aankomst (5 september) op het vliegveld van Singapore kregen we direct weer een soort cultuurschok. Het vliegveld is groot, mooi en schoon. Alles is goed georganiseerd en dat is dus totaal de omgekeerde wereld ten opzichte van Indonesië. Het is 20:30 uur plaatselijke tijd (een klein beetje vertraagd), we zijn moe van de hele dag reizen en stappen - met een plattegrond in de hand - de metro in. De metro wordt hier MRT genoemd; de Mass Rapid Transit. De MRT gaat elke vier minuten, is erg snel en schoon en op het perron staan speciale poorten waar de MRT precies voor stopt. Je kunt dus nooit op het spoor komen. Zelfs de stations zijn overweldigend. Groots, steriel en architectonisch.
Ons hotel ligt in het oosten van het landje, in een levendige buurt. Het is een buurt met veel restaurantjes, bars en uitgaansgelegenheden voor de doorsnee Singaporiaan. In onze kamer hoor je dus het geluid van de straat, maar we zijn zo moe dat ons dat niks kan schelen. Een overnachting in het budgethotel is ongeveer net zo duur als vijf overnachtingen in Indonesië. Als we in bed liggen van ons miniscule kamertje, vallen we gelijk in slaap. Benieuwd naar wat de dag van morgen ons gaat brengen...

Met een toeristen MRT-kaart op zak gaan we richting het centrum van Singapore. De eerste stop is de McDonalds waar we een ontbijtje scoren, ons hotel had dat gek genoeg niet (en dat voor dat geld!). Op het terras van de Mac stippelen we onze route uit en besluiten we als eerste naar de City Gallery te gaan. Een museum over de ontwikkeling van de stad en alle ruimtelijke en stedenbouwkundige aspecten die daar bij zijn komen kijken. Je snapt het al; dat was geen idee van Lisette! haha
Het museum vonden we echter allebei reuze interessant. Vele maquettes, plattegronden en foto's waren toegelicht. Maar ook filmpjes op verschillende schermen, lichtshows, computerspellen, animaties en grote touchscreens maakten het leerzaam en interactief. Zo hebben we bijvoorbeeld samen een stad gebouwd in dertig seconden met een computerspel en hebben foto's van ons en de stad gemaakt en rondgemaild.
Het is bizar dat in een relatief korte tijd een stad zo kan transformeren en uitbreiden volgens vooraf uitgedacht plan. Een plan waarin ieders behoefte vervuld kan worden. Een stad voor zowel toeristen als wonen, werken en recreatie!
Na deze twee uur durende introductie van Singapore, waren we er helemaal klaar voor om zelf de stad te ontdekken.

De stad is zo groot en we zien zo veel, dat het lastig is om alles te beschrijven. Je moet Singapore eigenlijk met eigen ogen zien om het te geloven en je moet er in levende lijve zijn geweest om Singapore echt te beleven. Maar we beschrijven onze dagen toch even kort.

In Chinatown bezoeken we uiteraard een Chinese tempel, de Buddha Tooth Relic Temple. Lisette mag er in eerste instantie niet in vanwege haar korte broek en hemdje, maar na een verkleedpartij met sjaal en sarong is ook zij welkom. Het is een Boedhistische tempel vol met beelden en heel veel kleuren.
Wat later struinen we over de markt van Chinatown met heel veel souverniers, massage-olieën en zelfs gekko's en slangen op sterk water in een potje.
Het is inmiddels lunchtijd en we flaneren langs de Singapore river. Aan de Singapore River zijn Clarke Quay en Boat Quay ontwikkeld. De voormalige haven met pakhuizen en opslaggebouwen heeft hier plaats gemaakt voor hippe en trendy bars, lounges en restaurants. De restaurantjes zijn hier echter nogal prijzig en we eten uiteindelijk een hotdog een stukje verder op. Ook lekker! Wij zijn nu natuurlijk een beetje de Indonesische prijzen gewend en vinden hier dan ook alles duur. Ons gestelde dagbudget voor deze reis is in Singapore dan ook niet haalbaar. haha

Singapore heeft, naast alle hoge moderne bebouwing, ook nog een oud centrum met vele koloniale gebouwen en bruggen. We bewonderen de gebouwen die door de Engelsen zijn gemaakt, het is toch een bijzonder gezicht te midden van alle wolkenkrabbers! Één van de oudste gebouwen is het clubhuis van de cricketvereniging van Singapore. In het midden van de stad ligt een groot grasveld met aan weerszijde kleine en oude, maar prachtige gebouwen. De rijkelui die zich hier een plekje kunnen veroorloven hebben vanaf hier goed zicht op de wedstrijden die hier al meer dan honderd jaar lang plaats vinden!

's Middags nemen we een kijkje van boven. Met de lift gaan we naar de 56ste verdieping van het Marina Bay Sands, het complex dat uit drie torens bestaat met daar bovenop een schip. Letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van Singapore. Tegen betaling kan je op het 'dek' van het schip. Echter mag je maar op een klein stukje komen, want het zwembad(!) op het dak is alleen toegankelijk voor hotelgasten. Helaas liet ons budget een nachtje in het hotel niet toe. Bij lange na niet. haha

In Singapore kom je wel meer verrassende dingen tegen, zoals een rivier drie niveaus onder straatniveau in een winkelcentrum. Je kan een bootje huren en een rondje varen. Heel bizar! De shoppingmalls zijn hier sowieso gigantisch groot, bestaande uit heel veel verdiepingen met heel veel winkels en dan ook nog allemaal zijtakken met nog meer winkels. Je raakt hier nooit uitgeshopt.

Eten doen we bij Lau Pa Sat, een grote markthal met allemaal verschillende eetkraampjes met voor ieders wat wil. Van Indisch tot Koreaans en van Costa Ricaans tot de Westerse keuken. Erg gezellige sfeer, lekker en niet duur. De volgende dag zijn we er daarom gewoon nog een keer gaan eten.

En Singapore zou Singapore niet zijn als in het donker niet alles verlicht zou zijn. Elk gebouw, elke brug, elke boom en elke straat is verlicht met lampjes in alle kleuren. Overdag is Singapore indrukwekkend, maar 's avonds net zo. Je kan er heerlijk over de boulevard van Marina Bay lopen en elke avond is er een lichtshow op het water. Vuur, lasers, film en muziek worden getoond op een dun laagje water dat als het ware als een scherm omhoog wordt gespoten. Erg mooi!

Dag twee zijn we begonnen in Orchard Road. Dit gedeelte van Singapore bestaat eigenlijk alleen maar uit shoppingmalls. Een groot deel kunnen we gewoon overslaan, want daarin zijn alleen maar winkels als Prada en Burberry gevestigd. We ontbijten bij een foodmarket. Er is één kraam die toast met kaas en gebakken ei en koffie of thee uitserveerd. Althans, op de grote afbeelding in het restaurant. Daar hebben wij wel zin in. Maar het was geen succes. Het ei was niet gebakken, maar gekookt. Op zich geen probleem, alleen dit ei was zo zacht gekookt dat het uit elkaar viel als je het pelde. Je moest het in een schaaltje gieten en dan oplepelen. Daarom leek het voor ons dus een gebakken ei op de grote afbeelding. Daarnaast werd er standaard melk en suiker in de koffie en thee gedaan. En zo was eigenlijk alleen de toast met kaas wel lekker. Gelukkig is er verderop een soort La Place, met hele lekkere broodjes. Die vind je niet vaak in Azië.

Na een uurtje door de shoppingmalls te hebben geslenterd nemen we de metro naar Little India. En de naam die zegt het al, hier wonen heel veel Indiërs. De metro zit er dan ook vol mee. Deze mensen hebben eigenlijk de baantjes die de gemiddelde Singaporiaan niet wil doen. Lopend door de straten van deze wijk waan je je in Bollywood. De marktkraampjes hangen vol met jurken in allerlei kleuren en Matthijs vind ze eigenlijk nog wel mooi ook. Lisette niet haha.
Na een bezoekje aan een Boedhistische tempel waar zojuist het gebed is begonnen houden we het hier ook voor gezien en gaan even terug naar de hotelkamer om te ontsnappen aan drukte van de grote stad.

Aan het eind van de dag gaan we richting Gardens by the Bay. Het park is gratis, maar daarnaast heeft het park twee grote kassen. In deze kassen zijn planten en bomen te zien. In de ene kas is zelfs een berg gebouwd met een waterval. Helaas waren de kosten hiervan nogal hoog en zijn we niet naar binnen gegaan. Voor het park geldt eigenlijk hetzelfde als voor heel Singapore; wanneer het donker wordt en overal lichtjes branden is het nog mooier. De rest van de avond maken we alleen nog maar foto's van al het moois wat we zien. Uiteindelijk liggen we moe maar voldaan in bed.

Het is de bedoeling dat we van Singapore richting Kuala Lumpur in Maleisië gaan reizen. Vandaag zijn de eerste kilometers van deze rit afgelegd en maken we een tussenstop in Melaka. In 2008 is deze stad benoemd tot een Unesco World Heritage Site en wordt het vaak bezocht door toeristen. Inmiddels is het echter al laagseizoen en zijn er maar weinig buitenlanders. Op het eerste gezicht lijkt Maleisië verder in haar ontwikkeling dan Indonesië; de wegen zijn mooi en goed en er is weinig afval op straat.

De reis er naartoe ging trouwens in een erg ruime en luxe bus, en dat terwijl we dachten dat we met de public bus gingen. Zoveel beenruimte zijn we niet gewend. De rit gaat snel, want we zijn allebei nog moe van onze 'stedentrip' in Singapore en slapen dus een groot deel van de tijd. Omdat we de grens overgaan moeten we wel door de douane. Dat betekent uitstappen in Singapore, paspoort laten zien en een stempel halen, weer instappen, honderd meter verder rijden met de bus, weer uitstappen, bij de douane weer je paspoort laten zien en een stempel krijgen, tassen door de controle en weer instappen:) We mogen het land in! Bij de kiosk op het busstation geven we nog even ons laatste Singaporiaanse dollars uit aan eten en drinken.
In Melaka worden we afgezet bij een groot busstation net buiten de stad, waar we vervolgens de plaatselijke bus naar het centrum kunnen nemen. Dit gaat vrij makkelijk en om 16:00 uur droppen we onze tassen bij het hotel. Het stelt weinig voor, het is een erg kleine kamer met een gezamenlijke badkamer. Maar het kost dan ook maar acht euro per nacht.
's Avonds lopen we een rondje door de stad en eten een hapje bij een tentje op straat. De tafeltjes staan op een parkeerplaats. Net als in Indonesië kost het bijna niets en betalen we tien Maleisische ringgit, wat neerkomt op 2,50 euro voor twee personen.

Het verschil tussen gister en vandaag doet ons denken aan de Telfort-reclames: 'Van gevulde slak, naar gewone knak! Met de de kwaliteit die we gewend zijn, maar dan super voordelig!'
Voor ons is de volgende variant dan meer van toepassing: 'Van dineren op een mooi plein, naar eten op een parkeerterrein!' haha

Selamat tinggal

Lisette en Matthijs

• 09 September 2014 - 19:38

Oma :

Lieve Lisette en matthijs het is weer net als alle andere keren een geweldig verhaal Moeten jullie niet gaan afwassen om wat bij te verdienen anders moet je nog eerder naar huis.maar wat een geweldige stad dan is het in Rotterdam maar een dooie boel.ik ga nu zingen en hoop jullie. Nu gauw te zien geniet er samen nog van.ik. Heb dit heel vlug geschreven vele groetjes en veel liefs van oma xxxx

• 09 September 2014 - 19:54

Lejo:

Lisette en matthijs,

Nog eventjes en dan op naar de....
    Andijvie, bloemkool , spruiten, spinazie, boontjes.....
    Lekker weer bij moeders thuis
    Geniet van de laatste dagen en goede reis naar huis
    Gr lejo

• 09 September 2014 - 23:39

Jos En Evelyn:

De studie ruimtelijke ordening en planologie is dan toch ergens goed voor geweest-;
    Wij wensen jullie nog heel veel plezier de laatste dagen.
    De volgende cultuurschok: weer lekker thuis bij papa en mama, komt er bijna aan.

• 10 September 2014 - 10:18

Joke:

Wat een reis, en wat een indrukken, dat zal dat straks wel tegenvallen weer gewoon thuis. Maar jullie kunnen wel terug kijken op een grandioze vakantie. Ik ga volgende week wel gewoon een weekje naar Frankrijk (ook leuk).Geniet nog van de laatste dagen,en goede reis volgende week.

Liefs Joke

• 10 September 2014 - 14:18

Karlijn:

Lieve Matthijs en Lisette,

Leuk om jullie belevenissen in de stad te lezen. Nooit geweten dat Singapore zo mooi was. Zo leren we ook nog wat! Geniet van de rest en tot snel!

Liefs,
    Karlijn

• 17 September 2014 - 15:31

Elly Kapteijn:

Hoi Matthijs en Lisette,
    wat een geluk dat Kuala Lumpur weer te betalen is van jullie dagbudget. Ik kreeg even de indruk dat jullie vervroegd naar huis toe moesten;-). Gelukkig kunnen jullie nog even genieten van weer nieuwe indrukken en weer een ander land met andere gewoontes. Alsof het nog niet genoeg is geweest. Nog enkele dagen voor jullie te gaan. Geniet ervan, goede reis terug en tot gauw.

Liefs Elly